"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



RZĄD CHCE UDROŻNIĆ POLSKIE RZEKI

Email Drukuj PDF

drogi4w 3susza i56b8aa55bd877 osize969x565q71hd9d33c

Rząd chce udrożnić polskie rzeki. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ma na ten cel pozyskać około 60 miliardów złotych. Informacyjna Agencja Radiowa poinformowała o głównych założeniach Programu Rozwoju Śródlądowych Dróg Wodnych.
Jak podała IAR, wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Jerzy Materna powiedział, że realizacja tego planu ma potrwać około 15 lat. Resort chce odbudować polskie części trzech międzynarodowych szlaków wodnych. Chodzi o drogi E30 (Dunaj, Bratysława - Morze Bałtyckie, Szczecin), E40 (Morze Bałtyckie, Gdańsk - Morze Czarne, Odessa) i E70 (Atlantyk, Antwerpia - Morze Bałtyckie, Kłajpeda). Oznacza to, spełnienie wymogów co najmniej czwartej klasy nawigacyjnej (trasy dostępne dla jednostek o długości - 85 metrów, szerokości - 9,5 metrów, zanurzeniu - 2,5 - 4,5 metrów, nośności - 1250 - 2500 ton).

Poprawiony: poniedziałek, 21 marca 2016 19:35 Więcej…
 

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE

Email Drukuj PDF

yczenia 01

Poprawiony: poniedziałek, 21 marca 2016 17:37
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

ajednakzeglowalismy 2013 03 10paleta reakcji po lekturze tej ksizki bdzie zapewne we wszystkich kolorach 01

Poprawiony: niedziela, 20 marca 2016 18:07
 

UNIKATOWE ZDJĘCIA "ORŁA"

Email Drukuj PDF

W sieci zostały opublikowane unikatowe zdjęcia polskiego okrętu podwodnego ORP Orzeł. Możemy na nich podziwiać legendarną jednostkę podczas codziennej eksploatacji. Na zdjęciach widać również okręt ORP Wilk.

 o14994 1725814237664565 7394613633436244199 no11381542 1725814414331214 4809476121016194918 n

o11453452 1725814540997868 7320030697584106129 no11937045 1725814480997874 5860368631804295221 n

Poprawiony: niedziela, 20 marca 2016 16:55 Więcej…
 

POLSKIE PORTY I RZEKI NA "JEDWABNYM SZLAKU"

Email Drukuj PDF

ministerstwo gospodarki morskiej 01ambasador chin m

Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej spotkał się z Panem Xu Jianem, Ambasadorem Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce.
Stosunki polsko-chińskiej rozwijają się w ostatnim czasie bardzo dynamicznie. Od grudnia 2011 r. Polskę i Chiny łączy tzw. partnerstwo strategiczne, którego wyraźnym potwierdzeniem była oficjalna wizyta Prezydenta RP Andrzeja Dudy w Chinach w listopadzie ubiegłego roku. Spotkania prezydentów Andrzeja Dudy i Xi Jinpinga i premiera ChRL Li Keqianga przyczyniły się do jeszcze większego wzmocnienia relacji dwustronnych i przeniesienia ich na poziom konkretnych projektów.
- Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z zainteresowaniem obserwuje chińskie inicjatywy takie jak "Jeden Pas i Jeden Szlak" oraz współpraca w ramach formatu "16+1" i pragnie aktywnie się w nie zaangażować w taki sposób, aby wspólne działania były korzystne dla obu stron - podkreślił minister Gróbarczyk.
"Jeden Pas i Jeden Szlak" to inicjatywa ogłoszona przez Prezydenta Chin Xi Jinpinga w 2013 r., która zakłada m.in. rozwój euroazjatyckich korytarzy transportowych. Jest ona bezpośrednim nawiązaniem do starożytnego Jedwabnego Szlaku. Format współpracy "16+1" jest z kolei wyrazem zainteresowania rządu chińskiego regionem Europy Środkowej i Wschodniej. Uczestniczy w nim 16 państw europejskich oraz Chiny.

Poprawiony: piątek, 18 marca 2016 18:27 Więcej…
 

URATOWALI TONĄCEGO MĘŻCZYZNĘ

Email Drukuj PDF

orp byskawica akcjaratownicza

Wczoraj, 15 marca tuż przed godziną 21:30 marynarze z okrętu muzeum ORP "Błyskawica" uratowali tonącego mężczyznę.
Mężczyzna wpadł do wody w Basenie Prezydenta przy Skwerze Kościuszki w Gdyni, pomiędzy rufami ORP Błyskawica i Daru Pomorza.
O godzinie 21:18 st. mar. Adrian Frost, pełniący służbę wachtowego, usłyszał dobiegające zza rufy okrętu - muzeum ORP Błyskawica, ciche wołanie o pomoc. Natychmiast ogłosił alarm "człowiek za burtą", udał się na miejsce skąd dobiegał głos tonącego i przystąpił do akcji ratowania życia. Już po kilku sekundach dołączył do niego st. mar. Marcin Lizakowski i celnym rzutem podał tonącemu koło ratunkowe. Niemalże w tym samym momencie do ratujących dołączyli kolejni załoganci historycznego niszczyciela : mł. chor. mar. Dariusz Chełmowski, mar. Marek Pelikan oraz mar. Mateusz Tokarzewski i rozpoczęli wyciąganie mężczyzny z wody. Za pomocą wcześniej podanego koła ratunkowego mężczyzna został podholowany do drabinki przy nabrzeżu. Do mężczyzny zszedł mł. chor. mar. Dariusz Chełmowski i podtrzymywany przez marynarzy podciągnął mężczyznę na pierwsze szczeble drabinki. Wspólnymi siłami pozostałych marynarzy mężczyzna został wyciągnięty z wody. Trwająca około 2 minut akcja zakończyła się o 21:20.
Następnie, już w ciepłym pomieszczeniu na okręcie, mężczyźnie udzielono podstawowej pomocy medycznej i przystąpiono do rozgrzewania, m. in. okrywając go kocami i podając ciepłe napoje. Po 15 minutach od rozpoczęcia akcji ratowniczej przekazano uratowanego mężczyznę zespołowi ratownictwa medycznego.
Akcją ratowniczą kierował oficer dyżurny okrętu mł. chor. mar. Dariusz Chełmowski.
rel (3.FO)

Poprawiony: środa, 16 marca 2016 21:01
 

25 LAT ORP "POZNAŃ"

Email Drukuj PDF

orp poznan 25lat

W piątek, 11 marca minęło 25 lat służby ORP POZNAŃ pod biało-czerwoną banderą. Przez ten czas okręt przepłynął blisko 60 tysięcy mil morskich, uczestniczył w manewrach krajowych i międzynarodowych na Bałtyku, Morzu Północnym i Atlantyku.
Na jego pokładzie wyszkoliło się ponad 1100 oficerów, podoficerów i marynarzy.
Podczas uroczystości 25. rocznicy podniesienia bandery, gośćmi honorowymi byli m.in: Matka Chrzestna okrętu pani Maria Łbik, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 45 im. ORP Poznań pani Dorota Urbanowicz, władze Poznania na czele z przewodniczącym Rady Miasta Grzegorzem Ganowiczem, dowódca 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo - Minowych kmdr por. Grzegorz Okuljar oraz byli dowódcy okrętu. 8. Flotyllę Obrony Wybrzeża reprezentował komandor Zygmunt Białogłowski, zastępca dowódcy świnoujskiej flotylli.
Zgodnie z marynarską tradycją, rocznica pierwszego podniesienia bandery jest najważniejszym dniem w roku dla okrętu i jego załogi. Na okręcie podniesiono tego dnia wielką galę banderową oraz ogłoszono uroczysty apel. Podczas zbiórki, dowódca ORP Poznań kmdr ppor. Mariusz Pioś odczytał rozkaz okolicznościowy oraz przywitał zaproszonych gości, podziękował załodze za trud i zaangażowanie w codziennej służbie oraz złożył zebranym życzenia. Święto było okazją do uhonorowania kadry i marynarzy wyróżnieniami.
ORP Poznań, wspólnie z bliźniaczymi okrętami noszącymi imiona polskich miast Lublina, Gniezna, Krakowa i Torunia, wchodzi w skład 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo - Minowych, należącego do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. wiceadm. Kazimierza Porębskiego w Świnoujściu. Podobnie jak pozostałe okręty projektu 767 (typu "Lublin") został zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku. Jest okrętem przeznaczonym do załadunku z nieuzbrojonego brzegu, transportu morzem oraz wyładowania w warunkach bojowych na nieuzbrojonym brzegu - pływającej i niepływającej techniki wojskowej i żołnierzy desantu morskiego. Może również transportować i stawiać miny morskie w obronnych zagrodach minowych.
rel (8.Flotylla Obrony Wybrzeża)

Poprawiony: wtorek, 15 marca 2016 20:13
 

ZAŚLUBINY POLSKI Z MORZEM W MARCU 1945 ROKU. SPONTANICZNIE I PLANOWO

Email Drukuj PDF

W marcu żołnierze 1 Armii Wojska Polskiego dotarli do wód Bałtyku, odzyskując dostęp do morza po prawie sześciu latach niemieckiej okupacji. 17 i 18 marca 1945 roku w Mrzeżynie i Kołobrzegu odbyły się największe uroczystości nawiązujące do symbolicznych zaślubin z Bałtykiem, których dokonano po odzyskaniu niepodległości.
W roku 1945 zaślubin było dużo. Były spontaniczne i reżyserowane. Były na szczeblu kompanii, pułku, dywizji i armii, były też "prywatne".
Najbardziej znane: 15 marca - Dziwnówek, 17 marca - Mrzeżyno i 18 marca - Kołobrzeg.

baltykmorzebaltykpic 37-863-11-zaslubiny-polski-z-morzem-kolobrzeg

Zanim dokonano nowych zaślubin z wodami Bałtyku, w lutym i marcu 1945 roku toczyły się krwawe walki o opanowanie Pomorza. Do tzw. operacji pomorskiej skierowano dwa fronty białoruskie (1 i 2). W ramach pierwszego walczyła 1 Armia Wojska Polskiego gen. Stanisława Popławskiego.
Polscy żołnierze doszli do morza na zachód od Kołobrzegu już wcześniej, bo o poranku 9 marca. Po raz pierwszy nad Bałtyk Polacy doszli w rejonie wsi Grzybowo pięcioosobowy patrol z 3 kompanii 16 pułku piechoty 6 DP, dowodzony przez kpr. Leona Piworowicza. Po kilku godzinach - czytamy w relacji dowódcy kompanii - dołączyli do nich kolejni polscy żołnierze, którzy zatknęli biało-czerwoną flagę na dnie Bałtyku. Niektórzy przypisywali ten czyn plut. Kazimierzowi Grzejkowi. Według innych relacji, towarzyszył mu plut. Zygmunt Pączka;
Dowódca kompanii ppor. Władysław Jurak raportował: -Z odkrytymi głowami, ze wzruszeniem i przejęciem, pełną piersią i z całych sił zaintonowaliśmy Hymn do Bałtyku. Według relacji świadków, żołnierze pułku nabrali wody morskiej do kryształowego pojemnika, który zawieziono następnie (15 marca) do Naczelnego Dowódcy Wojska Polskiego gen. Michała Roli-Żymierskiego. Tego samego dnia żołnierze 2 Warszawskiej Dywizji Piechoty ślubowali morzu w Dziwnówku.

Poprawiony: wtorek, 15 marca 2016 08:11 Więcej…
 

USTAWA STOCZNIOWA

Email Drukuj PDF

konferencja m

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przygotowało w ciągu 3 miesięcy projekt ustawy, której celem jest rewitalizacja przemysłu stoczniowego w Polsce.
- Dzisiaj dokument prezentujemy opinii publicznej - podkreśla minister Marek Gróbarczyk, szef resortu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Projekt jest po wstępnych konsultacjach.
Właśnie przekazujemy go do dalszych konsultacji społecznych i międzyresortowych po to, by jak najszybciej wprowadzić ustawę w życie.
Prezentacja projektu w świetlicy na terenie zlikwidowanej stoczni szczecińskiej, przy ul. Antosiewicza nie jest przypadkowa.
- To w stoczniowej stołówce, w Szczecinie 30 sierpnia 1980 r. przedstawiciele protestujących robotników podpisali ze stroną rządową porozumienie kończące strajki na Pomorzu Zachodnim dające polskim robotnikom prawo tworzenia wolnych związków zawodowych - przypomina minister Gróbarczyk.

Poprawiony: poniedziałek, 14 marca 2016 13:37 Więcej…
 

ZESPÓŁ PORTÓW KOŁOBRZEG - DARŁOWO PLANY MINISTRA

Email Drukuj PDF

aaaaa8974 baaaaadarlowo-port-jachtowy-zdjecie

Budowa trzeciego, po trójmiejskim oraz Szczecin-Świnoujście, zespołu portów Kołobrzegu i Darłowa pozwoli na rozwój Pomorza Środkowego- przekonywał w piątek w Kołobrzegu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk na nadzwyczajnej sesji Rady Miasta poświęconej problematyce branży morskiej.

"Moją intencją jest stworzenie trzeciego zespołu portów Kołobrzeg-Darłowo. Miałby on potencjał inwestycyjny, rentę geograficzną i rokuje jako element gospodarki morskiej" - powiedział radnym minister, podkreślając, że resort dokonał już wstępnej oceny tej idei.
Zaproponował, by specjalny zespół złożony m.in. z zainteresowanych samorządowców, władz portowych środkowego Pomorza wypracował rozwiązania dotyczące propozycji. Jak podkreślił, ostateczne decyzje muszą powstać w oparciu o lokalne władze, bo porty te nie są własnością Skarbu Państwa.
Jak dodał, chciałby, aby wypracowane wspólnie rozwiązania mógł zaakceptować rząd, i które zostałyby umieszczone w Strategii rozwoju polskich portów do 2030 r.

PORTALMORSKI.PL

Poprawiony: sobota, 12 marca 2016 11:42