"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



RETRO WIADOMOŚCI ZNAD WISŁY

Email Drukuj PDF

retro27-0

retr28-0

 

ZAPROSZENIA

Email Drukuj PDF

k1

Poprawiony: piątek, 17 listopada 2017 17:09 Więcej…
 

KERM ZAAKCEPTOWAŁ BUDOWĘ STOPNIA W SIARZEWIE

Email Drukuj PDF

drugi stopien na wisle 800px

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zaakceptował we wtorek budowę stopnia wodnego w Siarzewie na Wiśle poniżej Włocławka - poinformował w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk podczas konferencji podsumowującej dwa lata pracy jego resortu.

"We wtorek została podjęta przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów decyzja o budowie stopnia wodnego w Siarzewie na Wiśle. To kolejny element w ramach udrożnienia rzeki Wisły" - powiedział Gróbarczyk.

Wcześniej wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna informował PAP, że resort chciałby w przyszłym roku zakończyć prace nad zapewnieniem finansowania dla stopnia wodnego w Siarzewie.

Jedną ze spółek zainteresowanych współfinansowania budowy jest Energa. Spółka ta przed rokiem informowała, że szacowany koszt nowego stopnia z elektrownią wodną o mocy ok. 80 MW, wraz z towarzyszącą infrastrukturą, ma wynieść 3,5 mld zł.

Materna mówił wcześniej, że resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zgłosił już do resortu rozwoju propozycję, aby budowa nowego stopnia na Wiśle mogła być współfinansowana ze środków pochodzących z Planu Junckera.

W środę Gróbarczyk zapowiedział też powstanie specjalnego funduszu, który będzie wspierał inwestycje związane z poprawą żeglowności rzek. "Fundusz zostanie do końca tego roku zaprezentowany jako element finansowania dla stopni wodnych, dla odcinków żeglugowych, a przede wszystkim realizacji śródlądowych dróg wodnych" - powiedział Gróbarczyk.

Minister przypomniał, że szacunkowe koszty związane z inwestycjami na głównych polskich rzekach to 70 mld zł.

autor: Łukasz Pawłowski

portalmorski.pl

Poprawiony: czwartek, 16 listopada 2017 12:58
 

O "SOŁDKU" W OŚRODKU KULTURY MORSKIEJ W GDAŃSKU

Email Drukuj PDF

soldek wikimedia

W 2018 roku Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku będzie świętowało 70. urodziny statku-muzeum Sołdek. Obchody zainauguruje we wtorek, 21 listopada Jerzy Litwin, dyrektor placówki.

O godzinie 17 w sali konferencyjnej Ośrodka Kultury Morskiej w Gdańsku Jerzy Litwin wygłosi wykład "Statek-Muzeum Sołdek. Perspektywy zachowania zabytku w świetle trendów światowych.". Prelekcja rozpocznie uroczystości "Roku Sołdkowego".

- Podczas wykładu opowiem o różnych sposobach ochrony statków muzealnych na świecie - mówi Jerzy Litwin, dyrektor NMM. - Pokażę przykłady i nowe kierunki działania. Na podstawie tego wysunę prognozy dla Sołdka na najbliższe dziesięciolecia. Program obchodów 70-lecia statku jest jeszcze przygotowywany, więc liczę, że na dyskusji po wtorkowym spotkaniu pojawią się ciekawe pomysły. Warto też pamiętać, że przyszły rok obfituje w inne wydarzenia - 60. rocznicę powstania Towarzystwa Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego oraz stulecie odzyskania niepodległości, na które przygotowujemy okolicznościową wystawę.

Organizatorem wykładu jest Towarzystwo Przyjaciół Statku-Muzeum "Sołdek" i Narodowe Muzeum Morskie.

Statek-muzeum Sołdek zbudowany został w 1948 roku przez polski przemysł stoczniowy, jako pierwsza jednostka pełnomorska. Imię otrzymał po traserze Stanisławie Sołdku, przodowniku pracy ze Stoczni Gdańskiej. Statek jest rudowęglowcem i przez 31 lat eksploatacji przewiózł ponad 3,5 miliona ton ładunku. W 1981 roku wycofany z użytkowania, cztery lata później został statkiem-muzeum w Centralnym Muzeum Morskiego w Gdańsku.

rel (Żeglarski.info / PoZŻ)

Poprawiony: środa, 15 listopada 2017 12:45
 

PODNIESIENIE BANDERY NA ORP "KORMORAN"

Email Drukuj PDF

kormoran

Uroczystość podniesienia bandery na ORP Kormoran jest planowana na 28 listopada - to rocznica utworzenia nowożytnej Marynarki Wojennej (MW) w Polsce, jak również rocznica bitwy pod Oliwą z 1627 roku, najsłynniejszego osiągnięcia floty z czasów I Rzeczypospolitej.
ORP Kormoran został zbudowany jako prototyp przez konsorcjum w skład którego wchodziła między innymi Stocznia Remontowa Shipbuilding oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. Ma trafić do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.
Warto dodać, że Kormoran II to pierwsza jednostka budowana w rodzimej stoczni, po uruchomieniu w latach 1980. serii trałowców bazowych projektu 207. Na ostatnim z nich, ORP Wdzydze (646) banderę podniesiono 23 lata temu - 2 grudnia 1994 r.

ŹRÓDŁO: GOSPODARKAMORSKA.PL

Poprawiony: poniedziałek, 13 listopada 2017 15:06
 

GDYNIA - ODSŁONIĄ MINIATURĘ "BATOREGO"

Email Drukuj PDF

batory

Kluby Rotary Gdynia, Klub Rotary Gdynia Orłowo, Klub Rotary Gdańsk-Sopot-Gdynia oraz Lions Club Gdynia zapraszają na uroczystość odsłonięcia miniatury statku pasażerskiego Batory (w skali 1:50 z brązu).

Uroczystość odbędzie się na skwerze im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, w pobliżu Muzeum Emigracji (ul.Polska 1) w środę, 15 listopada. Data uroczystości nie jest przypadkowa, bowiem w listopadzie 1933 roku "Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA" podpisały umowę z włoską stocznią na budowę Batorego, który od 1936 r. do wybuchu II wojny światowej przewiózł tysiące emigrantów, poszukujących za oceanem lepszego życia. W czasie wojny Batory otrzymał przydomek "Lucky Ship", gdyż szczęśliwie służył jako statek transportowy w konwojach przewożąc głównie żołnierzy. Wsławił się jednak przewiezieniem 480 dzieci z Anglii do Australii i skarbów wawelskich oraz rezerw złota Banku Anglii do Kanady.

Klub Rotary International Gdańsk-Sopot-Gdynia od 2012 roku realizuje program dla osób niewidomych "Pomóżmy Zobaczyć Świat Rękoma", polegający na budowie miniatur z brązu najbardziej znanych zabytków historycznych Trójmiasta. Celem projektu jest zmniejszanie barier wynikających z niepełnosprawności, a także kultywowanie pamięci o wydarzeniach ważnych dla regionu i kraju.

Projekt miniatury Batory został sfinansowany przez Rotary Klub Gdynia, Rotary Klub Gdynia Orłowo oraz Rotary Klub Gdańsk-Sopot-Gdynia, ze środków własnych klubów oraz dzięki wsparciu miasta Gdyni, a także firm i osób prywatnych. Autorzy miniatury (projekt i wykonanie) to Stanisław oraz Michał Wysoccy. Koszt to około 95 000 zł.

PORTALMORSKI.PL

Poprawiony: niedziela, 12 listopada 2017 11:53
 

ROCZNICA WODOWANIA "DARU MŁODZIEŻY"

Email Drukuj PDF

dar800px-dar modziey prawa burta

Fregatę wodowano 12 listopada 1981 roku na bocznej pochylni Wydziału Montażu Kadłubów C-1; uroczystość podniesienia bandery odbyła się na Nabrzeżu Pomorskim 4 lipca 1982 roku.

Poprawiony: niedziela, 12 listopada 2017 11:17
 

LISTOPADOWA REFLEKSJA

Email Drukuj PDF

11listopada2017

ŹRÓDŁO: ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA WCZORAJ, DZIŚ, JUTRO

Poprawiony: sobota, 11 listopada 2017 10:28
 

ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

Email Drukuj PDF

swieto

 

TECHNIKUM ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ - REAKTYWACJA

Email Drukuj PDF

minlog2016-06-30-071445.419367logomgmbarka na odrze2

Od września przyszłego roku we Wrocławiu rozpocznie działalność technikum żeglugi śródlądowej. "Nabór zaplanowano do jednej klasy, ale jeśli zainteresowanie będzie większe, możemy otworzyć ich więcej" - powiedział pełnomocnik ministerstwa Paweł Zapart.

Poprawiony: wtorek, 07 listopada 2017 14:05