"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



22 MARCA - ŚWIATOWY DZIEŃ OCHRONY MORZA BAŁTYCKIEGO

Email Drukuj PDF

mbalt

W ramach obchodzenia Światowego Dnia Wody, w 1997 r. Komisja Helsińska ustanowiła dzień 22 marca Światowym Dniem Ochrony Bałtyku.
Komisja Helsińska to organ wykonawczy Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, sporządzonej w Helsinkach dnia 9 kwietnia 1992 r., którą Polska podpisała wraz z ośmioma pozostałymi państwami nadbałtyckimi oraz Wspólnotą Europejską.
Światowy Dzień Ochrony Bałtyku został ustanowiony aby zwrócić uwagę społeczności międzynarodowej na problemy związane z jego ochroną.
Środowisko Bałtyku jest szczególnie narażone na degradację. Wszystkie nieoczyszczone ścieki produkowane przez kraje nadbałtyckie, w tym również ścieki przemysłowe spływają do tego stosunkowo niewielkiego morza.
Jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony środowiska Morza Bałtyckiego jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń oraz eksploatacji jego zasobów, np. poprzez ograniczenie zużycia sztucznych nawozów w rolnictwie oraz skuteczniejsze oczyszczanie ścieków.
Należy przy tym mieć na uwadze, że praktycznie cały obszar naszego kraju znajduje się w zlewni Bałtyku, więc wszyscy mamy wpływ na to, co do niego wpływa.

Poprawiony: piątek, 20 marca 2020 14:43
 

WARSZAWIACY I WISŁA NA MIĘDZYWOJENNYCH FOTOGRAFIACH

Email Drukuj PDF

w7-w8

w9

 

POSIEDZENIE RADY UE

Email Drukuj PDF

Minister Marek Gróbarczyk uczestniczył w dniach 10-11 marca br. w nieformalnym posiedzeniu Rady Unii Europejskiej poświęconej wyłącznie transportowi morskiemu i żegludze śródlądowej zorganizowanej przez prezydencję chorwacką w Opatiji w Chorwacji.

ue

W swoim przemówieniu Minister Gróbarczyk zwrócił uwagę na konieczność wykorzystania pełnego potencjału żeglugi śródlądowej oraz żeglugi morskiej bliskiego zasięgu. Promocja tych dwóch, przyjaznych dla środowiska gałęzi transportu jest zgodna z wizją transformacji transportu zawartą w komunikacie Komisji Europejskiej "Europejski Zielony Ład".
Ponadto, w debacie poświęconej przyszłości zawodu marynarza, minister wskazał na konieczność nabywania kompetencji informatycznych (IT) oraz zapowiedział aktywny udział Polski w pracach na rzecz ambitnej rewizji konwencji STCW wraz z Komisją Europejską i państwami członkowskimi.
Minister Gróbarczyk spotkał się również z Adiną Vălean, unijną komisarz ds. transportu, przedstawił jej plany rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce.
Na zakończenie posiedzenia, ministrowie transportu morskiego państw Unii Europejskiej przyjęli Deklarację z Opatiji poświęconą transportowi wodnemu. Deklaracja, podkreślając strategiczną rolę transportu wodnego, wskazuje na stojące przed nim wyzwania oraz wyznacza określone cele do osiągnięcia.

logo minist

Poprawiony: wtorek, 17 marca 2020 16:14
 

JACHT "I LOVE POLAND" WYGRAŁ REGATY NA KARAIBACH

Email Drukuj PDF

i love poland

fot. facebook/I Love Poland
Jacht "I Love Poland" wygrał czterodniowe regaty odbywające się na karaibskiej wyspie St. Maarten. W zawodach St. Maarten Heineken Regatta wzięło udział 149 jachtów, na których ścigali się żeglarze z 35 krajów.

Płynący pod polską banderą jacht "I Love Poland", dowodzony przez kapitana Grzegorza Baranowskiego, okazał się najlepszy w swojej klasie. To drugie z rzędu zwycięstwo polskiej załogi w tych regatach.

- Do ostatniego wyścigu podeszliśmy spokojnie, ale z pełną koncentracją - przyznał kapitan Grzegorz Baranowski. - Plan był prosty: dobrze wystartować, robić swoje i popełnić jak najmniej błędów. Bez potknięć się nie obyło, ale dobra praca załogi, dobre decyzje taktyczne i walka do samego końca dały efekt.

Niespełna tydzień przed rozpoczęciem St. Maarten Heineken Regatta polski jacht zajął drugą lokatę w klasyfikacji jednokadłubowców w regatach RORC Carribean 600. Zgodnie z planem jacht "I Love Poland" wystartuje teraz w kwietniowych regatach Les Voiles de Saint-Barth zamykających karaibski sezon regatowy.
Informacja prasowa

Poprawiony: wtorek, 17 marca 2020 15:53
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

zawisza

W 1934 roku Związek Harcerstwa Polskiego zakupił ze składek społecznych trzymasztowy szwedzki szkuner Petrea, któremu nadano imię Zawisza Czarny. Harcerze i studenci wyremontowali go i przerobili na statek szkolny. I tak zaczęła się historia największego na świecie żaglowca należącego do organizacji skautowskiej.
Autor, dzięki osobistym kontaktom z zawiszakami: kapitanami jachtowymi i harcmistrzami, opisał początki i rozwój żeglugi harcerskiej. To opowieść o przedwojennych rejsach pod dowództwem pierwszego kpt. gen. Mariusza Zaruskiego, historii zniszczenia żaglowca przez niemieckiego agresora, a także o budowie Zawiszy Czarnego II.

Zawisza Czarny. Pierwszy żaglowiec harcerzy

Autor: Jacek Sieński
Okładka: twarda
Format: 15 x 21 cm
Liczba stron: 135
Rok wydania: 2019
ISBN: 978-83-954122-8-8

Poprawiony: sobota, 14 marca 2020 13:25
 

ŻYCZENIA DLA PAŃ

Email Drukuj PDF

kwiaty

Z okazji Dnia Kobiet wszystkim Paniom dużo zdrowia, szczęścia, spełnienia marzeń
oraz uśmiechu, na co dzień
życzą Bracia Wiślanie

 

WARSZAWIACY I WISŁA NA MIĘDZYWOJENNYCH FOTOGRAFIACH

Email Drukuj PDF

w3-w5

Poprawiony: sobota, 07 marca 2020 17:14 Więcej…
 

100. ROCZNICA ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM W PUCKU - ZDJĘCIA

Email Drukuj PDF

p1

Więcej…
 

ADAM WERKA - MALARZ, KTÓRY POKAZAŁ POLAKOM ICH FLOTĘ

Email Drukuj PDF

Adam Werka, chyba najwybitniejszy polski malarz marynista, urodził się 2 czerwca 1917 roku daleko od morza, w Dublanach koło Lwowa. Razem z rodzicami zamieszkał później w Bydgoszczy, gdzie zdał maturę w 1936 roku.

adam-werka-po-prawej

Adam Werka (po prawej) z rodzicami i rodzeństwem (źródło: muzeummw.pl)
Zafascynowany morzem, marzył o zawodzie marynarza, ale ciężka wada wzroku uniemożliwiła mu to. Po maturze odbył roczne szkolenie wojskowe w Wołyńskiej Szkole Podchorążych Rezerwy w garnizonie Włodzimierz Wołyński, a we wrześniu 1939 był uczestnikiem Bitwy nad Bzurą. Czas okupacji niemieckiej Adam Werka spędził w Warszawie, pracując fizycznie w piekarni i studiując na tajnych kompletach malarstwo i grafikę. Po wyzwoleniu artysta podejmował się różnych prac w charakterze grafika i ilustratora, aż wreszcie w 1958 roku na zamówienie słynnego redaktora Jerzego Micińskiego zaczął regularnie malować ilustracje do miesięcznika "Morze". Równolegle projektował i malował obrazy na okładki wspomnianych "Miniatur Morskich", ale także "Małego Modelarza", książek Jerzego Pertka "Wielkie dni małej floty" i innych poświęconych zmaganiom polskiej Marynarki Wojennej w czasie II wojny światowej. Niestety, jakość druku w tamtych czasach nie była zbyt dobra i dopiero wydana w 1989 roku "Flota spod biało-czerwonej" Jana Piwowońskiego ilustrowana przez Adama Werkę, pokazała w pełni jego kunszt.
Wszystkie obrazy Werka namalował w ciasnym pokoju swojego mieszkania przy ulicy Franciszkańskiej 10 w Warszawie. Trudno w to uwierzyć, ale ten najwybitniejszy polski malarz marynista, zmarły 16 grudnia 2000 roku, nigdy za życia nie doczekał się wystawy swoich prac.

Poprawiony: środa, 04 marca 2020 17:05 Więcej…
 

PRZEKOP MIERZEI - AKTUALNE ZDJĘCIA Z PLACU BUDOWY

Email Drukuj PDF

kan1-kan2

kan3-kan4

fot. Materiały prasowe NDI/Besix
Trwają prace przy inwestycji "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Aktualnie w części Zatoki Gdańskiej rozpoczęło się pogrążanie ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Na terenie przyszłego Kanału Żeglugowego prowadzone są prace ziemne związane z wykopami. Ziemia pozyskana z wykopów pozostaje na terenie inwestycji. Jest transportowana i usypywana w hałdy w południowej części przekopu, a w przyszłych pracach użyta zostanie do wykonania tzw. obwiedni sztucznej wyspy.

- Prowadzimy prace przy nasypach pod przyszłe obiekty mostowe i drogi - mówi Dominik Wróblewski kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix. Podłoże wzmacniamy metodą dynamiczną. Teren budowy jest duży i trzeba go odpowiednio przygotować. Powstają tu tymczasowe drogi dojazdowe, parkingi.

Trwają także prace elektryczne i teletechniczne. Usuwane są kolizje z istniejącymi sieciami m.in. poprzez przewierty. Co czeka nas na budowie w najbliższych tygodniach?

- Pogrążane będą kolejne ścianki nabrzeża południowego - mówi Jacek Szymański dyrektor projektu konsorcjum NDI/Besix. W rejonie Zatoki Gdańskiej rozpoczną się też prace u nasady falochronu zachodniego. W rejonie powstającego Kanału Żeglugowego będą kontynuowane roboty ziemne. Rozpoczniemy też wzmacnianie gruntów pod przyszłe obiekty mostowe palami prefabrykowanymi.

Kontynuowane będą także roboty przy nasypach, wykonywane wzmocnienia pod drogi. Rozpoczną się też prace związane ze sztuczną wyspą. Na początek wybudowane zostanie tymczasowe nabrzeże, na które drogą wodną transportowane będą materiały potrzebne do budowy wyspy.

- Prace realizowane są zgodnie z założeniami, które przewidują ich zakończenie na rok 2022. Urząd Morski w Gdyni pracuje obecnie nad dokumentacją niezbędną do ogłoszenia przetargu na Część II inwestycji (przebudowa rzeki Elbląg z umocnieniami brzegów)- powiedział kpt.żw. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Gospodarka morska.pl

Poprawiony: poniedziałek, 02 marca 2020 16:14