"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

Obchodzimy kolejną rocznicę Powstania Styczniowego, które wybuchło 22 stycznia 1863 roku.
Powstanie kojarzone jest z licznymi walkami na lądzie, ale miało ono również epizody morskie.

desant-Zbigniew Kosiorowski "Desant"
Wydawca: Zakład Usług Poligraficznych i Wydawniczych, Szczecin 2013
Stron: 300

Autor sięgnął do pewnego epizodu z czasów powstania, gdy staraniem emigrantów i emisariuszy, z Londynu wyruszał statek "Ward Jackson" i szkuner "Emilia", na których pokładach znaleźli się ochotnicy, by nieść pomoc oddziałom generała Sierakowskiego, walczących z Moskalami na Litwie. Statki te wiozły także uzbrojenie, tak potrzebne powstańcom.

bandaaaaaaaaaaaaa-Polska bandera zakupionego przez Zamoyskich i Czartoryskich okrętu "Princess", który jako "Kiliński" lub "Kościuszko" miał wejść pod brytyjską banderą do walki z Marynarką Wojenną Imperium Rosyjskiego na Morzu Czarnym, okręt skonfiskowała Armada Espanola pod naciskiem ambasady rosyjskiej.

Poprawiony: poniedziałek, 21 stycznia 2019 18:58
 

UŻEGLOWNIENIE WISŁY W INTERNECIE

Email Drukuj PDF

obszarlogo

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uruchomił stronę internetową-www.programwisla.pl-poświęconą studium wykonalności kompleksowego zagospodarowania rzeki Wisły.

obszar opracowania-maly rok ligi

Poprawiony: sobota, 19 stycznia 2019 16:33
 

IGNACY JAN PADEREWSKI

Email Drukuj PDF

paderewski

 

DAWNYCH WSPOMNIEŃ CZAR

Email Drukuj PDF

rozkladwwa-gdansk1958-maly rok ligi

Poprawiony: piątek, 18 stycznia 2019 13:15
 

2019 - ROK LIGI MORSKIEJ I RZECZNEJ

Email Drukuj PDF

arka

 

VADEMECUM cz. 7

Email Drukuj PDF

RODZAJE OŻAGLOWANIA
Najczęściej spotykanym jest ożaglowanie typu Marconi/bermudzkie czasami nazywane też trójkątnym. Rzadziej możemy widzieć jachty gaflowe.
Ożaglowanie rejowe przypisane jest do większych jednostek. Można je spotkać w zasadzie tylko na morzu.
Nazwa Marconi nawiązuje do anteny Guglielmo Marconiego włoskiego fizyka i konstruktora jednego z pionierów radia.

rodzajezaglow

Poprawiony: środa, 16 stycznia 2019 13:50 Więcej…
 

14 STYCZNIA - ROCZNICA KATASTROFY PROMU JAN HEWELIUSZ

Email Drukuj PDF

jan heweliusz 1986

13 stycznia 1993 roku o godz. 23.35 "Jan Heweliusz" wypłynął ze Świnoujścia w kolejny rejs. W noc katastrofy był wyjątkowo silny sztorm. Na bliźniaczym promie Heweliusza - Koperniku na przyrządzie do pomiaru siły wiatru skończyła się skala. Mimo to wszystkie promy wyszły tej nocy w morze, bo ruch był olbrzymi - następne ciężarówki już czekały na nabrzeżu na przeprawę do Szwecji. Ze względu na silny wiatr boczny wbrew zaleceniom załoga uruchomiła system kompensacji przechyłu (system ten przeznaczony jest do wyrównania obciążenia ładunkiem, i przed wyjściem w morze powinien był być dezaktywowany, gdyż nie jest w stanie z wyprzedzeniem reagować na nagłe zmiany przechyłu statku). W wyniku chwilowego zmniejszenia naporu wiatru statek zmienił kurs, przez co wiatr zamiast działać na zabalastowaną burtę działał na przeciwległą i dwie dotychczas równoważące się siły zostały zsumowane. Około godziny 4 potężny huragan uderzył w burtę statku. Prom zaczął się przechylać. Po tym jak mocowania się pozrywały i ciężarówki zaczęły się przemieszczać po pokładach i rozsypywać ładunki, nie było już ratunku. O godzinie 5:12 prom przewrócił się.

W katastrofie zginęło 55 osób - 20 marynarzy i 35 pasażerów; uratowano 9 marynarzy. Liczba nieodnalezionych ciał według różnych źródeł waha się od 6 do 10
CZEŚĆ ICH PAMIĘCI

Poprawiony: wtorek, 15 stycznia 2019 15:13
 

STOPIEŃ PÓŁNOCNY NA WARSZAWSKIEJ WIŚLE JEST NIEZBĘDNY

Email Drukuj PDF

stopien-

Apel Porozumienia Bezpieczne Rzeki
w sprawie stopnia północnego
na Wiśle Warszawskiej

Wizytówką większości nadrzecznych stolic są nie tylko brzegi rzek, ale i turystyczna żegluga na nich. W Warszawie głównym problemem jest sama rzeka, w której poziom wody waha się od ponad 7 metrów do mniej niż 50 centymetrów (a ostatnio jeszcze mniej). Nałożyły się tu na siebie globalne zmiany klimatyczne, wieloletnie zaniedbanie w Polsce retencji i żeglowności rzek oraz specyficzna w Warszawie erozja denna, która rzekę pogłębiła już do "gołego kamienia".

Problem dotyczy nie tylko wodnej turystyki i rekreacji lecz i przyrody, którą nie tylko człowiek niszczy. Środowisko degradują także naprzemienne sekwencje powodzi i suszy, lokalne podtopienia w wyniku ulewnych deszczy i zarastające starorzecza. Istotną jest też kwestia zaopatrzenia mieszkańców stolicy w wodę: nie tylko tę pitną lecz i technologiczną - niezbędną elektrociepłowniom Siekierki i Żerań oraz innym zakładom pracy.

Nie pomoże dalsze pogłębianie dna rzeki ani tylko odbudowa ostróg na obszarze "gorsetu warszawskiego", między którymi las łęgowy zarósł dawne plaże, kąpieliska i przystanie. Potrzebna jest poważniejsza inwestycja. Dziesiątki lat mają kolejne projekty podpiętrzenia wody na warszawskiej Wiśle - co najmniej stopniem południowym (tam, gdzie dziś Most Siekierkowski) i północnym - czasem lokowanym na wysokości Żoliborza, czasem niżej, w okolicach Jabłonnej, Zakroczymia.

Poprawiony: sobota, 12 stycznia 2019 16:39 Więcej…
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

conrad1Warto przeczytać, nie tylko ze względu na osobę bohatera, ale także dlatego, że Maya Jasanoff to jedna z najlepiej zapowiadających się historyczek młodego pokolenia.

Tytuł: Joseph Conrad i narodziny globalnego świata
Autorka: Maya Jasanoff
Wydawnictwo Poznańskie

Poprawiony: piątek, 11 stycznia 2019 15:45
 

VADEMECUM cz. 6

Email Drukuj PDF

ŁODZIE WIELOKADŁUBOWE
Na wodzie oprócz najbardziej popularnych "jednokadłubowców" spotkać można też łodzie wielokadłubowe, zarówno żaglowe jak motorowe:
1. KATAMARAN- składa się z dwóch połączonych ze sobą kadłubów,
2. TRIMARAN- jacht posiadający trzy kadłuby.

PRZYKŁADOWE KATAMARANY.

katmotkatmotaaaaaa

katzaglkatzaglsss

PRZYKŁADOWE TRIMARANY

trimzagltrimzaglaaaaaaaa

Poprawiony: wtorek, 08 stycznia 2019 16:10