"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



REJS BADAWCZY PO ZATOCE PUCKIEJ

Email Drukuj PDF

rybypuck

W piątek 25 maja obył się rejs badawczy po Zatoce Puckiej, podczas którego wybierano sieci z rybami do celów badawczych. Oprócz ryb, do badania pobrano także próbkę wód z zatoki. W rejsie brał udział minister Grzegorz Witkowski.

Przez ostatni rok do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wpłynęły od środowiska rybackiego oraz lokalnej społeczności zamieszkującej nad Zatoką Pucką sygnały dotyczące problemów ze stanem zasobów ryb w Zatoce Puckiej. W związku z tym minister Gróbarczyk podjął działania związane oceną wpływu różnych czynników antropogenicznych na środowisko tego akwenu oraz stan zasobów ryb na tym obszarze.

Zatoka Pucka jest szczególnie ważna dla prowadzenia działalności połowowej przez rybaków przybrzeżnych, którzy ze względu na wielkość jednostek nie mają możliwości połowów w innych regionach Morza Bałtyckiego. Spadek zasobów ryb prawdopodobnie związany jest ze zmianą parametrów wody w rejonie Zatoki Puckiej, dlatego też Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej podjęło rozmowy z różnymi podmiotami działającymi na tym obszarze, które potencjalnie mogą mieć wpływ na środowisko morskie, w celu wypracowania dialogu i podjęcia wspólnych działań związanych z przeprowadzeniem badań wód Zatoki Puckiej.

Ponadto w 2017 roku resort zlecił wykonanie ekspertyzy p.n. "Opracowanie założeń monitoringu rybackiego i naukowego w kontekście uwarunkowań środowiskowych, zasobów ryb i innych presji stanowiących potencjalne zagrożenie dla funkcjonowania rybołówstwa przybrzeżnego na obszarze Zatoki Puckiej", która miała na celu przygotowanie założeń monitoringu rybackiego i naukowego w kontekście uwarunkowań środowiskowych, zasobów ryb i innych presji stanowiących potencjalne zagrożenie dla funkcjonowania rybołówstwa przybrzeżnego na obszarze Zatoki Puckiej. W tym roku kontynuację ekspertyzy stanowi "Program badań w polskich obszarach morskich" polegający na ocenie stanu zasobów ryb na obszarze Zatoki Puckiej zlecony w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego Instytutowi Morskiemu w Gdańsku.

Wyłowione w piątek ryby oraz próbki wody zostaną poddane analizom w Instytucie Morskim w Gdańsku.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

Poprawiony: czwartek, 31 maja 2018 11:57
 

RELACJA Z REJSU NAUKOWEGO STUDENTÓW Z BYDGOSZCZY

Email Drukuj PDF

OPUBLIKOWANE NA PORTALU - ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA WCZORAJ, DZIŚ, JUTRO.

oszustwo

"Zielone oszustwo" na Wiśle?

W dniach 12-25 maja 2018 roku przepłynęliśmy małą drewnianą łódką z silnikiem od "O" km Wisły do śluzy Przegalina na 936 km.Podczas tej podróży jako studenci Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy na kierunku "Rewitalizacja dróg wodnych"(katedra profesora Zygmunta Babińskiego), przeprowadzaliśmy na całym tym dystansie badania wody FNU jak również pobieraliśmy próbki z łach piasku.

Z dużym zdziwieniem czytamy kolejne "rewelacje" na temat kontrolowanego zrzutu wody na zaporze we Włocławku w dniu 26.05.2018 roku, podczas którego miały podobno zginąć wszystkie lęgi ptaków na łachach piasku poniżej Włocławka.

20 maja po postoju w Płocku wcześnie rano przepłynęliśmy Zalew Włocławski i zbieraliśmy próbki z czoła każdej kolejnej łachy piasku za śluzą. Nawet na noc zatrzymaliśmy się na jednej z takich łach, tzw. Wyspy Szczęśliwe za Ciechocinkiem na 716 km Wisły. Mając sporo czasu sfilmowaliśmy dosłownie całą łachę i nie było tam ani jednego ptasiego lęgu, zresztą jak i na poprzednich.

Kolejny dzień był kontynuacją naszych badań, ale jeszcze bardziej szczegółowych, ponieważ od mostu (autostrada A1) na 725 km wchodziliśmy na każdą łachę aby ustalić dokładny pomiar GPS przez aplikację OSMT Tracer na życzenie jednego z naszych wykładowców (pomiary są zapisane w telefonie). Takich łach do Brdyujścia na 772 km było 29. Każda z tych łach jest przez nas sfilmowana lub sfotografowana, więc "materiał dowodowy " jest do udostępnienia.

Od 23 maja kontynuowaliśmy dalej podróż Wisłą do Gdańska. Na całym tym odcinku pobieraliśmy kolejne próbki z łach, robiąc jednocześnie ich zdjęcia lub filmy. Ostatnia próbka została pobrana rano 25 maja, więc przed zrzutem wody z zapory we Włocławku.

Podczas tej podróży mieliśmy przyjemność obcować z naturą 24 godziny na dobę. Obserwowaliśmy ptaki w locie, na wodzie i przy brzegach (mamy zdjęcia i filmy) - coś pięknego! Nie możemy się jednak zgodzić z propagandą, którą sieją pseudoekolodzy, bo na łachach piasku na odcinku Płock - Gdańsk nie było ptasich lęgów.

Zwierzęta są mądrzejsze niż ludzie i wiedzą doskonale, gdzie jest dla nich bezpieczne. Przecież równie dobrze mogłyby się podnieść stany wód po obfitych opadach na Górnej Wiśle i wtedy na zaporze we Włocławku też byłyby zrzuty wody, ale nikt by wtedy takiego larum nie podnosił. Zwierzęta doskonale dadzą sobie radę a niektórzy sieją zamęt i próbują skłócić nieświadomych manipulacji ludzi. Czemu to służy? Przecież wszyscy, od ptaszka, bobra, wędkarza, kajakarza, żeglarza i kapitana barki mogą funkcjonować razem.

RZEKI MAJĄ ŁĄCZYĆ, NIE DZIELIĆ!!!

tekst i foto: Jacek & Monika Paris

Poprawiony: środa, 30 maja 2018 15:29
 

ZARZĄD KLUBU ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

z05

 

PROBLEMY NA NARWI

Email Drukuj PDF

bole-narew

Budowane obiekty wodne uniemożliwiają żeglugę z Zegrza na Mazury

Narew jest popularnym szlakiem wodnych dla żeglarzy chcących przemieścić się z Zegrza na Mazury bez korzystania z transportu drogowego. Niestety, w tym roku, jak informuje portal eOstrołęka, w Ostrołęce wdał się chaos spowodowany budową jazu spiętrzającego wodę dla lokalnej elektrowni.

Wskutek zbyt dużego nurtu jachty nie są w stanie pokonać odcinka w górę rzeki, a żegluga w dół jest ryzykowna. RZGW ograniczyła się do komunikatu o zamknięciu szlaku. W pokonaniu trudnego miejsca żeglarzom pomagają pracownicy straży rybackiej i strażacy z ochotniczej straży pożarnej.

Zawiadujące akwenem przedsiębiorstwo Wody Polskie nie przewiduje otwarcia szlaku przez jakiś czas - akurat na podróż przed sezonem na Mazury.

https://www.jacht...emy-narwii

Poprawiony: środa, 16 maja 2018 18:27
 

GDYNIA ROZWINIE ŻAGLE WOLNOŚCI

Email Drukuj PDF

dardar

To już w najbliższą niedzielę, 20 maja, "Dar Młodzieży" wyruszy w podróż dookoła świata. Będzie to wyjątkowa wyprawa, gdyż organizowana w ramach obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Jednostkę pożegnamy w samo południe. Wydarzeniu towarzyszyć będzie wiele atrakcji, które rozpoczną się już w piątek 18 maja pod hasłem "Żagle Wolności". Wstęp wolny.

"Dar Młodzieży" uda się w roczny rejs upamiętniający setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Na pokładzie jednostki podróżować będą studenci Akademii Morskiej w Gdyni oraz laureaci konkursu Rejs Niepodległości - młodzi ambasadorowie Polski. Żaglowiec podczas rejsu zawinie do największych portów świata, w których odbędą się wydarzenia promujące nasz kraj. Szczególnym portem na trasie będzie Panama, gdzie załoga weźmie udział w "Światowych Dniach Młodzieży".

Dla uczczenia tego szczególnego wydarzenia Gdynia przygotowała moc atrakcji zarówno dla najmłodszych jak i nieco starszych. Trzydniowe uroczystości pożegnania "Daru Młodzieży" odbywające się pod hasłem "Żagle Wolności" będą doskonałą okazją do bliższego spotkania z najpiękniejszą polską fregatą oraz z tematyką marynistyczną. W programie nie zabraknie również widowiskowego mappingu, spektakularnego pokazu fajerwerków, czy możliwości bezpłatnego zwiedzania planetarium i symulatorów na Wydziale Nawigacyjnym Akademii Morskiej.

- Świętowanie rozpoczynamy w piątek dniem szantowym, dniem morskim. O godzinie 17.00 rozpocznie się festyn dla mieszkańców Gdyni, Trójmiasta i dla wszystkich gości, którzy na uroczystości przyjadą z całej Polski, aby wspólnie pożegnać załogę "Daru Młodzieży" - mówi Agnieszka Czarnecka pełnomocnik rektora ds. mediów Akademii Morskiej. I dodaje - W rejs dookoła świata wypływa nie tylko 400 laureatów konkursu Rejs Niepodległości z całego kraju, ale również 530 studentów Akademii Morskiej, uczniów szkół średnich morskich ze Świnoujścia i Szczecina. W sumie w tej wyprawie weźmie udział około 100 młodych ludzi.

Poprawiony: wtorek, 15 maja 2018 14:49 Więcej…
 

TECHNIKUM ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ - REKRUTACJA

Email Drukuj PDF

t2

t3

Poprawiony: poniedziałek, 14 maja 2018 17:57 Więcej…
 

OFICJALNY HARMONOGRAM REJSU NIEPODLEGŁOŚCI

Email Drukuj PDF

rejsn

Publikujemy oficjalny, zatwierdzony harmonogram historycznej podróży Daru Młodzieży dookoła świata w latach 2018/2019. Uroczyste pożegnanie w Gdyni zaplanowano na samo południe w niedzielę 20 maja.

Żaglowiec w podróży spędzi 313 dni (powrót do Gdyni 28 marca 2019). Odwiedzi 21 portów w tym 9 europejskich, licząc Kanary i Maderę (Tallin, Kopenhaga, Stavanger, Szczecin, Bremerhaven, Bordeaux, Teneryfa, Ponta Delgada, Londyn), 3 afrykańskie (Dakar, Kapsztad, Mauritius), 4 azjatyckie (Dżakarta, Singapur, Szanghaj, Osaka) i 5 amerykańskich (San Francisco, Los Angeles, Acapulco, Panama, Miami). Dwudziestym drugim portem jest w tej podróży Gdynia

Poprawiony: piątek, 04 maja 2018 16:16 Więcej…
 

2 MAJA - DZIEŃ FLAGI

Email Drukuj PDF

15 października 2003 do laski marszałkowskiej wpłynął poselski projekt (autorstwa posła Edwarda Płonka) zmiany ustawy o godle, barwach i hymnie RP, ustanawiający m.in. Dzień Flagi RP. Co wynika z uzasadnienia ustawy wprowadzającej święto, wybór dnia 2 maja nie był przypadkowy - chodziło o dzień w którym Polakom towarzyszą refleksje o szczytnych kartach historii Polski, wypełnienie wolnego dnia pomiędzy świętami narodowymi, oraz podkreślenie obchodów Światowego Dnia Polonii.

W toku prac legislacyjnych Senat RP w uchwale z dnia 12 lutego 2004 zaproponował poprawki m.in.: zastąpić Dzień Flagi RP Dniem Orła Białego, uznając godło za naczelne spośród symboli RP. Ostatecznie Sejm odrzucił ww. poprawkę i 20 lutego 2004 ustanowił Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej.

 2maja

Barwy flagi złożone z dwóch poziomych pasów: białego oraz czerwonego są odwzorowaniem kolorystyki godła państwowego, który stanowi orzeł biały na czerwonym polu. Zgodnie z zasadami heraldyki pas górny reprezentuje białego orła, a dolny czerwone pole tarczy herbowej. Kolory te według symboliki używanej w heraldyce mają następujące znaczenie:

Koloru białego używa się w heraldyce jako reprezentację srebra. Oznacza on także wodę, a w zakresie wartości duchowych czystość i niepokalanie.
Kolor czerwony jest symbolem ognia i krwi, a z cnót oznacza odwagę i waleczność.

Według ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych jest nią prostokątny płat tkaniny o barwach Rzeczypospolitej Polskiej i proporcji 5:8, umieszczony na maszcie. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy, za flagę Polski uważany jest także wariant z godłem Polski, umieszczonym pośrodku białego pasa.

Barwy Rzeczypospolitej Polskiej stanowią składniki flagi państwowej Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa stanowi, że barwami Rzeczypospolitej Polskiej są kolory biały i czerwony, ułożone w dwóch poziomych, równoległych pasach tej samej szerokości, z których górny jest koloru białego, a dolny koloru czerwonego.

2-maja-dzie-flagi

Poprawiony: wtorek, 01 maja 2018 13:12
 

PODLASKI ODDZIAŁ LMiR ZAPRASZA

Email Drukuj PDF

zappodlaskie

Poprawiony: niedziela, 22 kwietnia 2018 14:54
 

ROCZNICA POWSTANIA FLOTYLLI PIŃSKIEJ

Email Drukuj PDF

flotylla p-Bandera wojenna RP z lat 1919-1930.

Flotylla Rzeczna Marynarki Wojennej (do 17 października 1931: Flotylla Pińska) - polska flotylla rzeczna wchodząca w skład Marynarki Wojennej w okresie międzywojennym, stacjonująca w Pińsku na rzece Pinie. Flotylla operowała na tzw. morzu pińskim - w dorzeczu Prypeci z głównymi rzekami: Prypeć, Pina, Strumień.

flotyllapinsk-Monitory w Pińsku.

Flotylla Pińska powstała 19 kwietnia 1919 roku, gdy gen. Antoni Lisowski zgodził się aby Jan Giedroyć stworzył, z trzech motorówek Lech, Lisowczyk i Lizdejko, w Pińsku patrol rozpoznawczy. W połowie 1919 roku oddział ten wziął udział w starciach z flotą bolszewicką pod Mostami Wolańskimi i pod Horodyszczem, gdzie 3 lipca 1919 roku trzy łodzie motorowe przeprowadziły rajd rzeką Jasiołdą. Przeprowadzono desant pod silnym nieprzyjacielskim ogniem i zdobyto Horodyszcze, co następnie umożliwiło zajęcie, ważnego ze względów komunikacyjnych, Łunińca. Na pamiątkę tych wydarzeń 3 lipca ogłoszono Świętem Flotylli Rzecznej w II RP.

Poprawiony: środa, 18 kwietnia 2018 18:48