"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



INAUGURACJA ROKU AKADEMICKIEGO W A.M.W.

Email Drukuj PDF

akademiamaxresdefault

Naukę na I roku studiów pierwszego i drugiego stopnia rozpocznie ponad tysiąc studentów. Podczas uroczystości rektor - komendant kmdr prof. dr hab. Tomasz Szubrycht wręczy wyróżnienia wybitnym nauczycielom akademickim i najlepszym studentom. Po raz pierwszy w historii zostanie wręczona nagroda im. kmdr. dr. hab. inż. Ignacego Glozy, która przyznawana jest autorowi pracy dyplomowej o wybitnych walorach naukowych.
W piątek 29 września, w Akademii Marynarki Wojennej odbędzie się uroczysta Inauguracja roku akademickiego 2017/2018. Ceremonia rozpocznie się o godzinie 12:00 w audytorium im. kmdr. prof. dr. Józefa Urbańskiego (gmach Biblioteki Głównej AMW, ul. Grudzińskiego).
Inaugurację rozpocznie przemówienie Rektora - Komendanta, następnie odbędzie się immatrykulacja studentów I roku oraz ślubowanie doktorantów. Podczas uroczystości wręczone zostaną wyróżnienia Ministra Obrony Narodowej, a także dla nauczycieli akademickich, m. in. za działalność badawczą, publikacyjną, dydaktyczną i organizacyjną. Wśród wyróżnień będą nagrody indywidualne i zespołowe, a także zostanie przyznany tytuł WYBITNY NAUCZYCIEL AKADEMICKI AMW w roku akademickim 2016/2017.

Po raz pierwszy w trakcie inauguracji wręczone zostaną Honorowe Odznaki Akademii Marynarki Wojennej, które przyznaje Senat AMW na podstawie wniosków i stanowiska Rektorskiej Komisji ds. Odznak i Medali Pamiątkowych.

Nagrody otrzymają także najlepsi studenci z każdego wydziału. Nie zabraknie tradycyjnej pieśni Gaudeamus Igitur, którą wykonana Chór Akademii Marynarki Wojennej. Natomiast wykład inauguracyjny na temat "Proces komandorów" wygłosi dyrektor Oddziału IPN w Gdańsku, prof. dr hab. Mirosław Golon. Swą obecność podczas Inauguracji potwierdzili przedstawiciele władz wojskowych, samorządowych, duchowieństwa oraz Magnificencje Rektorzy uczelni pomorskich i wojskowych.

Akademia Marynarki Wojennej prowadzi studia na czterech wydziałach: Mechaniczno - Elektrycznym, Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego, Dowodzenia i Operacji Morskich oraz Nauk Humanistycznych i Społecznych, które proponują 13 kierunków na studiach cywilnych i 5 kierunków dla studentów wojskowych. Uczelnia posiada także szeroką ofertę kierunków studiów podyplomowych oraz studia doktoranckie w dyscyplinie nauki o bezpieczeństwie.

gospodarkamorska.pl

Poprawiony: wtorek, 26 września 2017 17:15
 

DZIWNA PROPOZYCJA KOMISJI EUROPEJSKIEJ W SPRAWIE DORSZA

Email Drukuj PDF

minlog2016-06-30-071445.419367logomgmdorsz-w-glebinach

Polska nie akceptuje propozycji Komisji Europejskiej dotyczących połowów na Bałtyku

W sytuacji katastrofalnie niskich zasobów dorsza na Bałtyku, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wyraża zaniepokojenie propozycją Komisji Europejskiej z końca sierpnia br., w której nie zaproponowano okresu ochronnego dla stada wschodniego tej ryby. Dorsz (stado wschodnie) od wielu lat był objęty ochroną od 1 lipca do 31 sierpnia. Ten dwumiesięczny okres ochronny jest kluczowy, ponieważ to właśnie w tym czasie odbywa się naturalne tarło dorsza w rejonie głębi bornholmskiej.

Rząd Polski postuluje wprowadzenie okresu ochronnego w czasie rozrodu dorsza na obszarze całego Morza Bałtyckiego. Populacji dorsza zagrażają również prowadzone na gigantyczną skalę połowy przemysłowe (tzw. paszowe), które niszczą ekosystem Bałtyku, przez co nie jest w stanie należycie się rozwijać. MGMiŻŚ oczekuje od Komisji Europejskiej dalszych rozmów, których efektem będzie ograniczenie połowów paszowych.

Polscy rybacy dobrowolnie przyjęli na siebie ciężar ochrony środowiska naturalnego i nie używają narzędzi ciągnionych w strefie 6 mil morskich, zaakceptowali też zakaz połowów szprota w okresie od 11 czerwca do 10 października. Dodatkowo, w celu zachowania bazy pokarmowej dla dorsza, Polska wprowadziła w roku 2017 kwotę połowową tobiasza i dobijaka, a po wyczerpaniu kwoty połowowej dobijaka wprowadziła całkowity zakaz połowów tego gatunku, który obowiązuje od połowy lipca br. do końca roku.

Wprowadzone przez Polskę, te i inne środki ochrony środowiska naturalnego Bałtyku, przynoszą już konkretne efekty czego dowodem jest poprawa stanu zasobów w wodach przybrzeżnych.

Wobec przytoczonych faktów polski rząd nie może zaakceptować propozycji połowowych KE na rok 2018, które nie zapewniają ochrony zasobów dorsza i w konsekwencji mogą doprowadzić do całkowitego zniszczenia zasobów tej ryby w Morzu Bałtyckim.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

dorsz1278537-kutry-rybackie-w-porcie-we-wladyslawowie  c 0 43 800 488

Poprawiony: niedziela, 24 września 2017 09:47
 

95 URODZINY PORTU GDYNIA

Email Drukuj PDF

port gdynia ok

95 lat temu Sejm II Rzeczpospolitej podjął decyzję o budowie portu we wsi - o nic nikomu nie mówiącej nazwie - Gdynia, na którą jako miejsce "bardzo sposobne" do budowy portu wskazywał już królowi Władysławowi IV hetman Stanisław Koniecpolski i inżynier królewski Jan Pleitner.

23 września 1922 roku Sejm II RP zdecydował - " Upoważnia się Rząd do poczynienia wszelkich niezbędnych zarządzeń celem wykonania budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu jako portu użyteczności publicznej". Decyzja, podjęta dziewięćdziesiąt pięć lat temu, u zarania narodzin II Rzeczypospolitej, stała się wielkim symbolem odrodzonego państwa. Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski - jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat port gdyński był największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest.

Poprawiony: sobota, 23 września 2017 16:21 Więcej…
 

WIADOMOŚCI Z DĘBLINA

Email Drukuj PDF

debsolid

debdsc 1643

Poprawiony: sobota, 23 września 2017 15:44 Więcej…
 

OBRONA TWIERDZY MODLIN

Email Drukuj PDF

plakat twierdza

W dniu 23 września 2017 roku (sobota) o godz. 12,30 w Twierdzy Modlin odbędą się uroczystości związane z Obroną Modlina w 1939 roku oraz Flotyllą Wiślaną. Udział w uroczystościach wezmą przedstawiciele Ligi Morskiej i Rzecznej, Marynarki Wojennej, władze Nowego Dworu Mazowieckiego oraz okoliczni mieszkańcy.

Jak co roku Zarząd Klubu "Bractwo Wiślane"-Liga Morska i Rzeczna zaprasza wszystkich chętnych przed tablicę pamiątkową I Pułku Marynarki Wojennej (ul. Księstwa Warszawskiego)-wjazd od mostu na Narwi. W programie uroczystości złożenie kwiatów przed tablicą, okolicznościowe wystąpienia. O godz. 14,00 będzie odprawiona Msza Święta, przeprowadzony Apel Poległych ( ul. Ledochwskiego - pomnik Obrońców Modlina 1939r.)

ZARZĄD KLUBU "BRACTWO WIŚLANE"

LIGA MORSKA I RZECZNA.

oraz

Poprawiony: czwartek, 21 września 2017 15:30
 

ŻEGLOWNA WISŁA CZYLI... 30 MILIARDÓW ZŁ NA POCZĄTEK

Email Drukuj PDF

swilski fot lew

O tym dlaczego, po dziesięcioleciach zaniedbań, warto zainwestować w żeglowną Wisłę, rozmawiamy z Ryszardem Świlskim, Członkiem Zarządu Województwa Pomorskiego.

- W kwietniu br. z gdańskiego portu, Wisłą, w kierunku Warszawy wypłynęła barka z kontenerami. Kontenery wprawdzie były puste, ale na pokładzie oprócz Pana był również m.in. wicemarszałek województwa kujawsko-pomorskiego, samorządowcy z nadwiślańskich gmin, przedstawiciele branży morskiej i śródlądowej. Rejs miał pokazać, że żegluga Wisłą jest możliwa. Czy rzeczywiście Wisłą można transportować towary?

- Wierzę, że ten kwietniowy rejs był swego rodzaju doświadczeniem, które będzie procentowało na przyszłość. Chcieliśmy pokazać, co dzieje się na Wiśle w zakresie transportu śródlądowego, jakie inwestycje są konieczne do zrealizowania. Staramy się, aby śródlądowe drogi wodne wróciły do łask w systemie transportowym. Zaangażowanie wielu środowisk - samorządowców, przedstawicieli portów, szeroko rozumianej branży transportowej, jak również środowiska naukowego, daje podstawy do tego, aby podjąć konkretne kroki do przywrócenia żeglugi transportowej na Wiśle. Mamy jednak świadomość, że samorządy regionalne czy potencjalni inwestorzy nie są w stanie takich inwestycji samodzielnie zrobić. To jest także ogromne wyzwanie i zobowiązanie dla rządu.

- Jakie realne korzyści może przynieść transport towarów Wisłą?

- Przede wszystkim to szansa rozwoju ekonomicznego dla samorządów wojewódzkich, lokalnych, ale to również wymierne korzyści ekonomiczne także w skali makro. Porty śródlądowe, które powstaną na Wiśle wygenerują kilka lub nawet kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy. Dla mniejszych miejscowości, dzisiaj często wykluczonych transportowo, to doskonała wiadomość. Szczególnie, że budowa portu na rzece pociągnie za sobą kolejne inwestycje, także w infrastrukturze lądowej. Muszą bowiem powstać drogi być może zbudowana lub zmodernizowana zostanie linia kolejowa. Doskonały przykład mamy w Gdańsku gdzie budowa terminala głębokowodnego DCT przyspieszyła inwestycje drogowe. Z kolei oddanie do użytku Trasy Sucharskiego i Obwodnicy Południowej poskutkowała prawdziwym bumem inwestycyjnym w gdańskim porcie. Terminal głębokowodny DCT wzbogacił się o kolejne nabrzeże, a wokół niego powstają centra logistyczne. Taki samonapędzający się mechanizm mógłby spełnić się również w przypadku miejscowości zlokalizowanych wzdłuż trasy wiślanej.

Poprawiony: wtorek, 19 września 2017 18:28 Więcej…
 

PROM "DROGOWIEC" WZNOWI KURSY NA WIŚLE

Email Drukuj PDF

prom drogowiec wladyslaw tomaczyk

Prom Drogowiec wznowi kursowanie po Wiśle w rejonie Spytkowic dopiero na przełomie września i października - dowiedziała się PAP w piątek w wadowickim starostwie, do którego należy jednostka. Przedłużyły się procedury związane z dopuszczeniem go do ruchu.
Dzięki promowi, który kursuje w ciągu drogi powiatowej między Spytkowicami Przewozem w powiecie wadowickim a Porębą Żegoty w powiecie chrzanowskim, droga między miejscowościami po obu stronach rzeki skraca się o kilkadziesiąt kilometrów. Gdy nie funkcjonuje, mieszkańcy muszą korzystać z objazdów.

źródło:PortalMorski.pl

Poprawiony: niedziela, 17 września 2017 15:09
 

POSIEDZENIE ZARZĄDU GŁÓWNEGO LMiR W MUZEUM SIŁ POWIETRZNYCH W DĘBLINIE

Email Drukuj PDF

ligafcbf9e04f2d2877b8c0821feb924bf5d-----------------ligaorkiestra-reprezentacyjna-lmir-z-wyszkowa

Muzeum Sił Powietrznych w dniu 16 września będzie gospodarzem uroczystego posiedzenie Zarządu Głównego Ligi Morskiej i Rzecznej, która podobnie jak Liga Obrony Powietrznej Państwa została zorganizowana z inicjatywy polskich elit międzywojennych. Oba stowarzyszenia popierały propagandowo i finansowo zakupy sprzętu lotniczego i morskiego, sport lotniczy, żeglarstwo, badania i rozwój marynarki wojennej, konstrukcji lotniczych oraz publikatory o tematyce morskiej i lotniczej. Wiązało się to ze wsparciem działalności Lig przez władze państwowe, a co za tym idzie ich znacznym rozwojem. Warto zaznaczyć tu wielki wpływ działalności obu Lig na rozwój muzealnictwa wojskowego. Pierwsze w Polsce wystawy lotnicze organizowane były przez LOPP.

Przedwojenna liczebność obu organizacji to prawie trzy miliony członków zrzeszonych w kołach, oddziałach, komitetach i okręgach. Ważnym ośrodkiem Ligi Morskiej i Kolonialnej (nazwa LMiR w latach 1930-39) był Dęblin/Irena. W naszym mieście organizowane były parady i kwesty na zakup okrętów dla Marynarki Wojennej...
Lotnicy i marynarze mają ze sobą wiele wspólnego, ogarniają swoją działalnością sfery obce ludzkiej naturze. To również ludzie o specyficznej konstrukcji wewnętrznej. W czasie II wojny światowej mimo przeciwności do końca nie złożyli broni. Wielu z nich to członkowie LMiR i LOPP m.in. generałowie Gustaw Orlicz Dreszer, Leon Berbecki, admirał Kazimierz Porębski.
W czasie Europejskich Dni Dziedzictwa zobaczymy, w Dęblinie jeszcze więcej ligowych akcentów. Podpisane zostanie porozumienie o współpracy pomiędzy Ligą Morską i Rzeczną a Muzeum Sił Powietrznych. Koncertować będzie Reprezentacyjna Orkiestra LMiR z Wyszkowa, a Klub Krótkofalarski LMiR - SP5PLW nawiąże łączności z całym światem informując o EDD
Rok 2018 będzie szczególny nie tylko dla Polski, ale i dla LMiR. Jej członkowie obchodzić będą 100 rocznicę utworzenia stowarzyszenia. Z tej okazji zaplanowano zorganizowanie okolicznościowej wystawy, która zagości również w naszym muzeum.

ligairena-parada-ligi-morskiej-i-kolonialnej-fot-j.zotnicki

źródło:Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
Lotników Polskich 1,
08-530 Dęblin

Poprawiony: środa, 13 września 2017 14:39
 

NASZA KLUBOWA BIBLIOTECZKA

Email Drukuj PDF

polskie-jachty-na-oceanach

Tak się złożyło w naszej trudnej historii Polski, że historię polskiego żeglarstwa zaczęliśmy "pisać" wraz z odzyskaniem Niepodległości, a nawet ciut wcześniej.

Poprawiony: poniedziałek, 11 września 2017 17:40
 

MONIKA NIEMIEC-BUTRYN: - TRANSPORT RZECZNY JEST EFEKTYWNY I EKOLOGICZNY

Email Drukuj PDF

manikacspi8914

Rzeki trzeba zagospodarowywać. Mądrze i w zgodzie z przyrodą - mówi dyrektor Departamentu Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
- Dlaczego dla portów morskich ważna jest żegluga śródlądowa?
Monika Niemiec-Butryn: Weźmy przykład z Gdańska: już teraz obsługa ładunków w porcie Gdańsk wymaga, aby średnio co minutę wjeżdżał lub wyjeżdżał załadowany samochód ciężarowy, a co trzy minuty - pociąg. Obciąża to znacznie sieć drogową i kolejową, a z czasem doprowadzi do ich blokady. Dlatego droga wodna jest konieczna w szczególności dla portów morskich. Zaletą żeglugi śródlądowej jest jej dużo większa zdolność przewozowa. Jedna barka może zastąpić do 60 samochodów ciężarowych lub zabrać tyle towarów, ile jeden pociąg..

WIĘCEJ TU:http://www.rp.pl/Transport/309039927-Monika-Niemiec-Butryn-Transport-rzeczny-jest-efektywny-i-ekologiczny.html#ap-1

Poprawiony: sobota, 09 września 2017 13:47