"Pomagamy Wiśle płynąć"

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Strona Główna

Czoo ok



SEJMOWA KOMISJA GMiŻŚ W TOLKMICKU

Email Drukuj PDF

wiz kanalu przez mierzeje

19 października w Sali konferencyjnej w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Tolkmicku, przy ul. Świętojańskiej 1 odbędzie się wyjazdowe posiedzenie Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Członkowie Komisji będą obradować m.in. na temat stanu przygotowań budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, a także na temat tego, jaki wpływ będzie miała budowa kanału na rozwój gmin zlokalizowanych nad Zalewem Wiślanym. W dziennym porządku obrad także dyskusja na temat możliwości wydzielenia z Urzędu Morskiego w Gdyni delegatury w Elblągu, jako samodzielnej jednostki administracyjnej w związku z realizacją przekopu.

Obrady Komisji zaplanowano w godz. 12-15.

rel (MGMiŻŚ)

Poprawiony: środa, 18 października 2017 17:32
 

"DELTA BREAKER" - ROZWIĄZANIE DLA ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

Email Drukuj PDF

deltabreaker in ice deltamarin 800

Wzrost znaczenia żeglugi śródlądowej jest ostatnio dyskutowany zarówno w Europie środkowej jak i w innych częściach świata. Zmieniający się klimat oraz ochrona środowiska również pojawiają się często w dyskusji publicznej. Projektanci statków są przygotowani do zmierzenia się z tymi wyzwaniami.

Propozycja inżynierów z gdańskiego biura firmy Deltamarin to wielozadaniowy statek śródlądowy o nazwie DeltaBreaker łączący cechy holownika, lodołamacza oraz pchacza, zapewniając jednocześnie przestrzeń na inne potencjalne zastosowania. Przewidziano napęd na skroplony gaz (LNG) co ma zapewnić mniejszy poziom szkodliwych emisji. Ponadto kształt kadłuba zapewnia małe opory oraz umożliwia łamanie lodu do 0,6 m grubości, co z kolei umożliwia przedłużenie sezonu nawigacyjnego w różnych częściach świata.

Obecny projekt jest przystosowany do dróg wodnych IV klasy, ale możliwe jest również zaprojektowanie mniejszych wersji. Jedną z cech charakterystycznych jest zastosowanie systemu połączenia z barką typu ATB (Articulated Tug Barge), który pozwala pchanie dostosowanych barek po wodach śródlądowych i przybrzeżnych. Mogą to być barki do przewozu ładunków masowych, kontenerów, produktów ropopochodnych, barki-bunkierki LNG lub barki mieszkalne. Na pokładzie rufowym zarezerwowano miejsce na dwa kontenery 20-stopowe. Dodatkowe funkcje statku, takie jak np. gaszenie pożarów, likwidowanie rozlewów lub wykonywanie pomiarów środowiskowych mogą być dostosowane według potrzeb klienta.

Projekt został zaprezentowany na targach Baltexpo 2017.

rel (Deltamarin)

Poprawiony: poniedziałek, 16 października 2017 16:43
 

SENAT RP - "WARSZAWA WRACA NAD WISŁĘ"

Email Drukuj PDF

senat511-290-upload-module-b-baza-zdjec-2017-10-infoship-2017-10-09-99277-konferencja-warszawa-wraca-nad-wisle-0-senatpobrane

"Warszawa wraca nad Wisłę".

Pod patronatem Marszałka Senatu RP Stanisława Karczewskiego, Parlamentarny Zespół ds. Rozwoju Dróg Wodnych zorganizował w dniu 9 października 2017 roku w Gmachu Senatu konferencję p.n. "Warszawa wraca nad Wisłę".
Uczestnikami konferencji byli: Marszałek Senatu Stanisław Karczewski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Gajda, senator Jerzy Wcisła, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Warszawie Maciej Gromek, przedstawiciele urzędów marszałkowskich, mazowieckiego oraz kujawsko - pomorskiego, wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.
Ligę Morską i Rzeczną reprezentowali Elżbieta Marszałek - Wiceprezes Zarządu Głównego, Wacław L. Kowalski - Wiceprezes Zarządu Głównego oraz Grzegorz Nadolny - Członek Zarządu Głównego.
Konferencja była bardzo ważnym forum wymiany zdań na temat programu rozwoju żeglugi towarowej, pasażerskiej oraz turystycznej na Wiśle. Zdecydowana większość dyskutantów popierała Rządowy Program rozwoju żeglugi na Wiśle ,Odrze oraz innych drogach wodnych.
Stanowisko prezentowane przez Ligę Morską i Rzeczną, wygłaszane przez Wiceprezesa Zarządu Głównego Wacława L. Kowalskiego było stanowiskiem popierającym program rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce. Ponadto zaprezentowany został projekt o charakterze turystyki wodnej "Szlak wodny im. Króla Stefana Batorego".
Liga Morska i Rzeczna popiera inicjatywę Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej aby patronatem żeglugi śródlądowej w Polsce został Święty Jan Paweł II. Wniosek w tej sprawie skierowany został do Papieża Franciszka.
Z przebiegiem konferencji można się zapoznać pod adresem:http://www.senat.gov.pl/aktualnosci/art,10083,konferencja-warszawa-wraca-nad-wisle.html

Poprawiony: niedziela, 15 października 2017 14:00
 

PORT GDAŃSK POMOŻE ROZWIJAĆ POLSKĄ ŻEGLUGĘ ŚRÓDLĄDOWĄ

Email Drukuj PDF

portzmpg 2-barka urzad marszalkowski kuj pomors

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk powołał wewnętrzny zespół roboczy, którego zadaniem będzie koordynacja procesu tworzenia studium wykonalności dla modernizacji drogi wodnej, łączącej Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany z systemem rzek Białorusi. Ten dalekosiężny projekt ma na celu połączenie Bałtyku z Morzem Czarnym siecią kanałów żeglugi śródlądowej. W perspektywie najbliższych lat pozwoli to na znaczące umocnienie się pozycji Polski jako jednego z kluczowych krajów tranzytowych na mapie Europy.
Planowane studium wykonalności obejmie modernizację drogi wodnej E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy i E-40 na odcinku od Warszawy do granicy Polska-Białoruś (Brześć) oraz drogi wodnej E 70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (do Elbląga). Do zadań nowego wewnętrznego zespołu ZMPG należeć będzie opracowanie Opisu Przedmiotu Zamówienia, dokumentacji przetargowej i ogłoszenie przetargu, który wyłoni wykonawcę studium.

Użeglowienie Wisły i stworzenie systemu dróg wodnych, który połączy Gdańsk i Warszawę z Morzem Czarnym, to dla nas jeden z priorytetów rozwojowych. Aktualnie Port Gdańsk bije kolejne rekordy wielkości przeładunków. Chcąc swobodnie obsługiwać w przyszłości rosnący wolumen, musimy zapewnić odpowiednią infrastrukturę dostępową od strony lądu, także w postaci wodnych szlaków śródlądowych. Jesteśmy też przekonani, że inwestycja ta na przestrzeni kilkunastu lat będzie jednym z głównych czynników wzrostu gospodarczego dla całego kraju - mówi Marcin Osowski, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Infrastruktury.

Kluczowym odbiorcą studium wykonalności będzie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Skala wpływu, jaki wywrze użeglowienie Wisły na cały kraj, wymaga szczególnie szerokiego podejścia do realizacji projektu.

Poprawiony: czwartek, 12 października 2017 15:53 Więcej…
 

WIELKI TEST O WIŚLE - TVP1 DZISIAJ GODZ. 20,25

Email Drukuj PDF

W związku z Rokiem Wisły popularni artyści, sportowcy i dziennikarze odpowiedzą na szereg pytań dotyczących tej najdłuższej rzeki w Polsce. Również widzowie mogą rozwiązać test online lub ściągnąć odpowiednią aplikację na smartfony. Podczas Wielkiego Testu dowiemy się, m.in. jak budowano pierwsze mosty, gdzie żyją unikalne gatunki ptaków i ryb oraz kto pierwszy przepłynął z nurtem od źródeł w Beskidzie Śląskim aż do ujścia w Gdańsku.

wisa

11 października 2017r. godz. 20,25 TVP1

wislaqbqktkpturbxy9lmdy4zme5yzvlodewmdcxztewzwizytvlzwi2ztzmoc5wbmeslqjkamldlqiakmld

Poprawiony: środa, 11 października 2017 12:30
 

"REJS NIEPODLEGŁOŚCI"

Email Drukuj PDF

rejs niepodleglosci mgmizs

W siedzibie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się pierwsze posiedzenie Komitetu Programowego rejsu żaglowca Dar Młodzieży, którego celem będzie uczczenie setnej rocznicy odzyskania niepodległości Rzeczpospolitej Polskiej.

Rejs rozpocznie się w maju 2018 r., a zakończy w styczniu 2019 r. w Panamie - na Światowych Dniach Młodzieży.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele ministerstw, jak również reprezentanci Akademii Morskiej w Gdyni i Salezjańskiego Wolontariatu Misyjnego - Młodzi Światu, którzy są współorganizatorami rejsu.

Posiedzenie mało charakter organizacyjny. Przewodniczyła mu Anna Moskwa, podsekretarz stanu w MGMiŻŚ wyjaśniając genezę pomysłu oraz priorytety resortu gospodarki morskiej.

rel (MGMiŻŚ)

Poprawiony: poniedziałek, 09 października 2017 17:50
 

ZLOT JACHTÓW Z DUSZĄ

Email Drukuj PDF

zlot1

12 października rozpocznie się dziewiąta edycja "Próchna i Rdzy". W tym roku w zlocie drewnianych i stalowych jachtów weźmie udział 30 jednostek i około 200 żeglarzy.

Impreza organizowana jest od 2009 roku i z roku na rok przyciąga coraz więcej uczestników. Podobnie jak w latach ubiegłych uczestnicy "Próchna i Rdzy" najpierw spotkają się w Helu, skąd w piątek 13 października popłyną do Gdyni. Choć część uczestników zlotu pojawiła się na nim już w latach ubiegłych, to jest parę niespodzianek.

- W tym roku będzie więcej prywatnych jachtów na zlocie - mówi Maciej Sodkiewicz, organizator zlotu. - To jest fajne, że choć armatorzy mogliby wybrać plastikową jednostkę, to celują w perełki, często kilkudziesięcioletnie i je odrestaurowują. Zabraknie za to paru stałych uczestników. "Isfuglen" i "Lady Dana 44" wypłynęły w ambitne rejs - pierwszy dookoła Ameryki Południowej, a drugi dookoła świata. Mniej jest też drewnianych Opali, przez co po raz pierwszy - pomijając pierwszy zlot - na "Próchnie i Rdzy" będzie przewaga stalowych jednostek.

Od piątkowego wieczoru w gdyńskiej marinie, przy falochronie wschodnim, będzie można oglądać 30 jednostek. Będą to zarówno drewniane oldtimery "Baltic Star", "Antica", "Bonaventura", jak i klasyczne Opale - "Farurej", "Copernicus" i "Dunajec". Nie zabraknie także polskich stalowych konstrukcji J-80 - "Freyi", "Mestwina", "Wołodyjowskiego" i "Solanusa". Na szczególną uwagę zasługują jachty "Empatia Polska", którego załogę stanowiły będą osoby niepełnosprawne, oraz "Solanus", żeglujący z kobiecą załogą OnkoSailing. Po raz pierwszy na "Próchno i Rdzę" przypłynie "Chief One", największa jednostka uczestnicząca w zlocie do tej pory, której kapitan, Ireneusz Chwołka, przygotowuje się na niej do samotnego rejsu dookoła świata.

Poprawiony: niedziela, 08 października 2017 15:20 Więcej…
 

WIERSZE O WIŚLE

Email Drukuj PDF

wisla1-620x349

DO WISŁY.
Na powierzchni twej przezroczéj
Jaskółeczka skrzydła moczy,
A w noc białą topielice,
Przeglądają zziębłe lice,
Przecierają ciemne oczy,
Przez które się piasek toczy,
Wisło! moja Wisło!

Na twym brzegu dziewczę młode,
Mąci nóżką czystą wodę,
Czapla stara patrzy zdradnie,
Jak prędko jej rybka wpadnie,
Wisło! moja Wisło!

Kiedy znikną lody, śniegi,
Niesiesz pełne w świat komiegi,
Gdzieś zamorskie żywić Niemce,
Żywić Niemce cudzoziemce,
Wisło! moja Wisło!

Na dnie twojem co nie leży?
Krom czerwonej czerskiej wieży;
W całych zbrojach leżą Szwedy,
Potopione, Bóg wie, kiedy,
Ach, i polskich broń żołnierzy,

Na dnie twojem co nie leży,
Wisło! moja Wisło!

Wykołysz mi, proszę, żywo,
Taką rybę, morskie dziwo,
Coby z głębi twoich fali,
Wychodziła . . . . .
Z jaszczurową szablą krzywą,
Wykołysz mi takie dziwo,
Wisło! moja Wisło!

A ja za to w szczęsnej dobie,
Na fujarze zagram tobie.
Aż poleci na wsze strony,
Przez bór ciemny, gaj zielony,
Wisło! moja Wisło!

Teofil Lenartowicz

Poprawiony: poniedziałek, 02 października 2017 18:22
 

TVP HISTORIA

Email Drukuj PDF

DZISIAJ /NIEDZIELA 1PAŹDZIERNIKA/ GODZ. 19,45 - POD BIAŁO-CZERWONĄ BANDERĄ

POLECAM.

Poprawiony: niedziela, 01 października 2017 15:38
 

RUSZYŁ MORSKI PROGRAM EDUKACYJNY

Email Drukuj PDF

konf 26092017 4

Konferencją zatytułowaną "Gospodarka morska - tradycja i rozwój" rozpoczął się 26 września br. w Zachodniopomorskiem morski program edukacyjny skierowany do uczniów szkół gimnazjalnych i średnich.

Spotkanie odbyło się w Akademii Morskiej w Szczecinie. Jej adresatami byli zachodniopomorscy nauczyciele gimnazjów i liceów. Wziął w niej udział także podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Maciej Kopeć. Wśród zaproszonych gości był m.in. prezes ZMPSiŚ SA, Dariusz Słaboszewski.

Celem konferencji było zapoznanie nauczycieli z szeroką rozumianą gospodarką morską. Stąd omawiane zagadnienia podzielono na cztery bloki tematyczne: porty, stocznie, żegluga śródlądowa i rybołówstwo. Przygotowane zostały także multimedialne materiały dydaktyczne, które mają pomóc nauczycielem, by w atrakcyjny dla uczniów sposób zaprezentować im morskie zagadnienia. Celem projektu jest zachęcenie młodzieży, by obierając swój przyszły zawód, chcieli związać się z gospodarką morską.

Jak powiedział prezes D. Słaboszewski, niegdyś Szczecin dzierżył palmę pierwszeństwa w branży morskiej za sprawą silnej stoczni, uczelni i portu. Dzisiaj mierząc się z wyzwaniem, jakim jest odzyskanie tej dawnej silnej pozycji, musimy wybiegać w przyszłość i zadbać o pozyskanie przyszłych kadr, chcących związać swoje zawodowe życie z branżą morską. Stąd tak potrzebne są akcje edukacyjne skierowane do młodych ludzi, jak ta zainicjowana obecnie w Szczecinie.

Organizatorem przedsięwzięcia jest Towarzystwo Projektów Edukacyjnych. Partnerami Oświatowymi - Zachodniopomorska Kurator Oświaty oraz NSZZ Solidarność Sekcja Oświaty Regionu Zachodniopomorskiego. Partnerzy strategicznymi to: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Klaster Morski Pomorza Zachodniego, Szczeciński Park Przemysłowy oraz MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. Program patronatem honorowym objął minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej - Marek Gróbarczyk.

(Monika Woźniak-Lewandowska)PortalMorski.pl

Poprawiony: sobota, 30 września 2017 16:06